23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

"Du måste tvinga igenom luften"

För tre år sedan var kyllösningarna, som resulterade i att luftflödet förbättrades med ca 518 procent, otänkbara.

Idag ser de väldesignade fläktarna på sidoluftintagen och cockpitskyddet välbekanta ut. För tre år sedan var dock dessa kyllösningar, som resulterade i att luftflödet förbättrades med ca 518 procent, otänkbara. Mark Wilson, försäljningschef vid ebm-papst Automotive & Drives (UK), kommer ihåg hur utvecklingen startade.

Hur kylde Mercedes-AMG Petronas Motorsport oljan och vattnet i bilen innan dagens lösning var utvecklad?
De använde en AC-fläkt med framåtböjda fläktblad. Under 2013 och innan dess hade nästan alla F1-team bara använt denna standardlösning. Anledningen till det är att det är ett ganska högt baktryck och flöde som krävs för att kyla oljan och vattnet på kort tid. Det var väldigt vanligt att fläkten placerades på sidan av bilen med bara en flexibel kanal som riktades in mot sidoluftintaget. Detta var innan vårt samarbete med teamet startade.

Vad var det som förändrades 2014?
Vi började omedelbart diskutera en ny lösning under det första året av vårt partnerskap...

Läs hela artikeln här!

ebm-papst AB
Äggelundavägen 2
175 62 Järfälla
Järfälla kommun
Sverige
VAT nummer: SE5561769513

Sänd till en kollega

0.047