23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

God akustik är en del av en middag i stjärnklassen

Mat, vin och service står överst på matkritikernas checklista, men dålig akustik kan dra ned den totala bedömningen av en topprestaurang. Michelin-restaurangen Domestic i danska staden Århus har gjort bra akustik till en del av upplevelsen.

Troldtekt A/S firar utdelningen av de nordiska Michelin-stjärnorna i Århus med en guide till restauranger, där god akustik står på menyn.

Danska restauranger serverar mat och vin i toppklass och flera av dem kommer att tilldelas nya Michelin-stjärnor nästa vecka. Flera matställen har också gjort god akustik till en del av upplevelsen och det finns det goda skäl till. Oväsen och akustik påverkar nämligen hur maten smakar, visar internationell forskning.

En middag med dämpat ljud som trevlig bakgrund är som skön musik i matkritikerns öron. Det blir allt större fokus på hur akustik och ljudnivå påverkar möjligheten till en fulländad kväll på en bra restaurang, berättar Morten Vilsbæk. Han är matredaktör och vinskribent på Avisen Danmark och tidigare styrelseordförande i föreningen Danske Madanmeldere.

– Akustik och atmosfär är en del av att äta ute. Det handlar om att hitta rätt balans. Om rummet är inrett så att ljudet från de andra gästerna stör samtalet runt bordet så är det ett problem. Omvänt får det inte heller vara alltför tyst. Det kan ta död på restaurangupplevelsen. Både mina kollegor och jag själv fokuserar främst på råvarorna och det hantverksmässiga i tillagningen men om akustiken är dålig nämns det i recensionen.

Stjärnakustik i Århus
Restaurang Domestic i Århus tilldelades 2017 och 2018 en eftertraktad Michelin-stjärna av den franska gastronomiguiden. Spänningen är därför stor när nu årets utdelning ”Guide Nordic Countries 2019”, som äger rum i Århus den 18 februari, närmar sig. På Domestic är inredningen och den akustiska miljön väsentliga ingredienser i receptet på att behålla stjärnan. Akustiktak från Troldtekt A/S har valts för att dämpa ljudet.

– Mat och vin är naturligtvis centralt men det har stor betydelse för helhetsupplevelsen att lokalen är trevlig att vara i. Vi har medvetet valt möbler och färger och vi har akustiktak i hela restaurangen. Kort efterklangstid betyder att gästerna kan höra vad vi säger när vi presenterar maten. Vi ska inte behöva ropa när vi pratar med dem. Det är avgörande för att få en bra upplevelse av servicen, säger Christian Neve, delägare och servitör på Domestic.

– Den goda akustiken är något som många gäster kommenterar. De berömmer att de inte kan höra samtalen vid bordet intill ‒ när man lyssnar till andras samtal bryts känslan av intimitet. God akustik innebär också att varken gäster eller personal är trötta i huvudet när de lämnar restaurangen, fortsätter han.

Guider till gastronomi med bra akustik
Troldtekt A/S har just gett ut två guider till kaféer och restauranger där akustiken är i toppklass. En till Århus och en till Köpenhamn. De innehåller allt från kända restauranger som Domestic i Århus och Sticks’n’Sushi i Köpenhamn till små pärlor som kaffebaren La Cabra i Århus och bryggeriet BRUS i Köpenhamn.

– Vi vet nog alla hur det känns att sitta på en middag där man knappt kan höra vad som sägs runt bordet på grund av den höga ljudvolymen. Det är otroligt tröttsamt och för de som har hörselnedsättning är problemet ännu större. Vi är glada över att större fokus sätts på god akustik som en del av en god middag. Och vi är stolta över att Troldtekt akustiklösningar har valts till flera restauranger och kaféer, säger Peer Leth, vd på Troldtekt A/S.

>> Se guiden: Gastronomi med bra akustik i Köpenhamn
>> Se guiden: Gastronomi med bra akustik i Århus

FAKTA OM TROLDTEKT A/S:

  • Troldtekt A/S är en ledande utvecklare och tillverkare av akustiklösningar för tak och väggar.
  • Sedan 1935 är trä och cement – två naturliga material – utgångsämnen i produktionen, som sker i Danmark under moderna, miljövänliga förhållanden.
  • I sortimentet finns också speciallösningar som kombinerar akustiktaket med t.ex. ventilation.
  • Troldtekts affärsstrategi baseras på designkonceptet Cradle to Cradle, som är företagets centrala verktyg för att säkerställa miljövinster fram till 2022.


MER INFORMATION:
Peer Leth, vd för Troldtekt A/S: 8747 8130 // ple@troldtekt.dk
Tina Snedker Kristensen, marknads- och kommunikationschef: 8747 8124 // tkr@troldtekt.dk

Troldtekt A/S
Sletvej 2A
DK 8310 Tranbjerg J
www.troldtekt.dk

Troldtekt AB
Lagervägen 4B
SE 232 37 Arlöv
www.troldtekt.se

Troldtekt AB
Höjdrodergatan 23
212 39 Malmö
Malmö stad
Sverige
VAT nummer: SE5590716543

Kontaktperson

CGR
Carina Graae Rasmussen
cgr@troldtekt.dk

Sänd till en kollega

0.031