Aerodynamik nyckeln till fläktar som överskrider ErP-kraven
ebm-papst utloppsdiffusor AxiTop ett exempel på aerodynamisk innovation.
Direktivet har haft stor betydelse och har också bidragit till att utvecklingen drivits på mot allt energieffektivare och tystare fläktar. Samtidigt kan kraven komma att höjas ytterligare i en relativt snar framtid och för att klara nya krav blir det nödvändigt att intensifiera satsningarna på aerodynamiska förbättringar i kombination med att fläktmotorerna blir allt mer energieffektiva. ebm-papst produktsortiment av innovativa fläktlösningar gör det enkelt att vara på den säkra sidan av ErP-direktivet.
Om man vill optimera en fläktlösning måste man även undersöka de aerodynamiska förlustmekanismerna för att kunna reducera dem. I axialfläktar uppstår förluster vid gapet mellan det roterande fläkthjulet och fläkthöljets vägg. Möjligheterna till förbättringar är snabbt uttömda eftersom detta gap av tillverkningsskäl alltid kommer att ha en viss storlek. Dessutom finns det förluster som orsakas av den turbulens som uppstår på grund av skillnader i flödeshastighet och förluster vid fläktens utlopp. Hos centrifugalfläktar uppstår förluster eftersom en del av luften transporteras i en virvel genom inloppsringen. Det uppstår också tryckförluster vid fläktbladen som inte får optimalt luftflöde över hela ytan. För båda axial- och centrifugalfläktar finns den största potentialen till förbättringar på utloppssidan där höga utloppshastigheter leder till förluster när hastigheten och det dynamiska trycket inte kan utnyttjas optimalt...