De går ihop för smart digitaliserade bostadsköp
I dag går Wec360°, Sightline och Libitum ihop och lanseras under det nya varumärket Locka. Tillsammans har de ambitionen att revolutionera hela kundresan inom bostadsbranschen genom omfattande datainsikter. Genom Locka förenas tjänster för visualisering och digital presentation av bostäder med system för tillval, ärendehantering och eftermarknad under samma tak. Det nya bolaget blir delaktigt i 65 procent av alla bostadstransaktioner inom nyproduktion i Sverige.
–Att den här sammanslagningen sker ser vi som ett steg i helt rätt riktning för hela branschen. Vi som beställare får en enda leverantör att vända oss till för att lösa en lång rad problem, det underlättar på flera nivåer, säger Iyob Mesfin, sälj- och marknadschef, Peab Projektutveckling.
I och med lanseringen av Locka breddas erbjudandet till att inkludera bland annat Nordens ledande bostadsväljare som effektiviserar säljcykeln, 3D-bilder och interaktiva modeller. Det nya ekosystemet kan guida bostadsköpare till sitt nya hem, men också hjälpa till med tillval, frågor och ärenden långt efter inflytt. En viktig funktion är möjligheten att använda insamlad data för att automatiskt starta skräddarsydda annonskampanjer, vilket gör att bostäder som behöver ökad exponering snabbt når rätt målgrupp. Samtidigt går bolaget mot en SaaS-modell och mer fokuserad digital tjänst som möjliggör snabbare uppdateringar och en förbättrad kundupplevelse.
Några ytterligare fakta:
På lanseringsdagen är det sammanlagda försäljningsvärdet av bostäder som ligger ute till försäljning via Lockas bostadsväljare drygt 23 miljarder svenska kronor (23,399,569,763 SEK).
I dag finns 74,905 lägenheter i Lockas plattformar för försäljning, uthyrning, tillval och eftermarknad i de 12 länder där de har projekt.
Totalt har 625,559 användare tagit del av information om bostäder genom Lockas plattformar de senaste 12 månaderna.
I bygg- och fastighetsbranschen finns 628 företag som är eller har varit kunder till Locka.
Bostadsspekulanter spenderar 318 procent längre tid i interaktiva modeller jämfört med stillbilder.
Lockas samlade erbjudande sträcker sig i snitt över 7 år i kundresan.