23948sdkhjf

Bostadsutvecklaren i klimatsamarbete med Strängbetong

Atrium Ljungberg och Consolis Strängbetong inleder ett samarbete kring klimatsmart byggande. Syftet är att hitta nya innovativa lösningar som ska bidra till ett klimatneutralt byggande.

Betong är såväl världens mest använda byggmaterial, som ett materialslag med stort klimatavtryck. Consolis Strängbetong satsar mycket på att minska utsläppen. I projektet Hestur i Kista samverkade man för att klimatoptimera byggnaden. Genom att använda prefabricerade klimatförbättrade betongelement där delar av cementen ersätts med alternativa bindemedel, i kombination med att man optimerar byggmetoderna, kan utsläppsminskningarna bli stora.

Nu inleder man alltså ett samarbete med Atrium Ljungberg för att jobba med det klimatoptimerade byggandet och påsikt bli klimatneutrala.

– Vi är väldigt glada över samarbetet med Atrium Ljungberg. Genom att använda prefabricerade klimatförbättrade betongelement och stommar. I vårt certifierade utbud Green Spine Line med en lägre andel cement går det att signifikant sänka utsläppen i byggprojekt redan här och nu. Vi kommer också att arbeta tillsammans för att på sikt göra våra gemensamma byggprojekt klimatneutrala, säger Stefan Ohlsson, VD Consolis Strängbetong i ett pressmeddelande.

Samarbetet ska sträcka sig flera år och nu står det också klart att Consolis Strängbetong ska leverera prefabricerade betongstommar till projekten Hus 43 Gamla & Nya Magasinet och Hus 6 Stationen i Slakthusområdet i Stockholm.

– Genom att få in tillverkarens kunskap tidigt i processen ökar vi möjligheten att bland annat optimera materialåtgång, stommens påverkan på funktion och ytterst – att minska klimatavtrycket, säger Angela Berg, affärsutvecklingschef projekt Atrium Ljungberg. 

– Här vände vi oss till Consolis Strängbetong som en ledande stomleverantör som liksom vi tar sig an klimatfrågan på ett målmedvetet och konkret sätt.

Åtgärderna inom samarbete, exempelvis att optimera stomkonstruktion och klimatförbättrad betong, tros kunna minska koldioxidpåverkan med mellan 30 och 40 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.534