Förbifart Stockholm avbryts
Förseningen kan kosta mångmiljardbelopp, menar Stockholms Handelskammare.
Oansvarig politik
Enligt Stockholms Handelskammare behövs vägen för att avlasta Essingeleden och klara kapaciteten i trafiksystemen i en region som växer med två fullsatta bussar varje dag. Om Förbifarten försenas i ett år så blir den samhällsekonomiska förlusten minst två miljarder. Dessutom tillkommer direkta förseningskostnader som drabbar skattebetalarna när påbörjade arbeten avbryts och planer förhalas.
- Stockholmarna har varken tid eller råd att vänta på Förbifarten. Det behövs ny kollektivtrafik och nya vägar. Om Förbifarten inte byggs kommer trafikinfarkten att förvärras och det drabbar stockholmarna. Detta är inte en ansvarsfull politik, säger Anna Wersäll, näringspolitisk expert vid Stockholms Handelskammare, i ett pressmeddelande.
Ett av Sverige största projekt
Sedan 2006 pågår projektet Förbifart Stockholm, som är ett av Sveriges genom tiderna största infrastrukturprojekt. Projektet binder samman de norra och södra länsdelarna, avlastar Essingeleden och innerstaden och minskar sårbarheten i Stockholms trafiksystem. Restiden för hela sträckan beräknas till 15 minuter. Av vägens 21 km går drygt 18 km i tunnel.