Projekt Hallandsåsen snart klart
Om cirka ett år ska trafiken rulla genom tunnlarna.
- Osvuret är bäst. Men just nu känner vi oss väldigt övertygade om att vi håller vår senaste plan. Om allt går som det ska släpper vi på trafiken lagom till lucia nästa år, säger Patrik Magnusson, som i våras tog över som projektchef för tunnelbygget på Trafikverket, till Dagens industri.
Projektet påbörjades hösten 1992 och beräknades då att stå klart 1996 med en prislapp på 900 miljoner kronor. Idag, 22 år senare kan slutet skymtas men kostnaden kommer enligt den sista prognosen att landa på 10,5 miljarder kronor, skriver Dagens industri.
Kantats av problem
Motgångarna för projektet har varit många, bland annat användes fel borrteknik inledningsvis och på grund av att stora mängder vatten läckte in sinade brunnar i området och giftigt tätningsmedel rann ut i bäckar. Dessutom ledde miljöutsläpp till att djurlivet slogs ut.
Efter att bygget stoppats vid flera tillfällen återupptog konsortiet Skanska-Vinci projektet 2005 och sedan dess har och arbetet fortskridit och de båda enkelspåriga tunnlarna är nu klara.
Inte för dyrt
Enligt Trafikverket är inte byggprojektet samhällsekonomiskt lönsamt, men myndigheten menar att, trots att kostnaden ökat med mer än tio gånger, så är inte prislappen orimlig.
- Faktum är att kostnaden ligger i linje med många andra liknande tunnlar i Europa, säger Patrik Magnusson. Kapaciteten ökar från dagens fyra till 24 tåg per timme och godsvikten kan fördubblas, Samtidigt förbättras säkerheten och restiden kortas, Sammantaget kan mer gods överföras från väg till järnväg. Det är en viktig milstolpe för svenska järnvägen som snart kan nås, menar han.