Västlänken följer budget
Vid en presskonferens meddelar Trafikverket att tågprojektets ekonomi är enligt plan.
- Vi har hanterat väldigt mycket av riskerna som vi identifierat. Så budgeten på 20 miljarder håller, säger projektchefen Bo Larsson, enligt TT.
Marknadsläget största osäkerheten
Kalkylerna har gjorts med 2009 års prisnivå och enligt Trafikverket är det marknadsläget ett par år framåt, 2017-2018, som till slut kommer att avgöra hur dyra kontrakten för varje entreprenör blir.
- Den största osäkerheten i dagsläget är hur marknaden ser ut den dagen vi skriver kontrakt med våra leverantörer, säger Bo Larsson och uppskattar osäkerheterna till plus/minus 15 procent.
I budgeten ingår en buffert på 2,3 miljarder kronor som ska täcka upp för osäkerheten kring marknadsläget.
Leran - inget orosmoln
Den mest prioriterade frågan för projektet är, enligt Trafikverket, att motverka sättningsskador. Ett problem är leran, som delar av Göteborg vilar på. Men Leif Jendeby, projekteringsledare inom teknikområdet för Västlänken, är inte oroad.
- Göteborgsleran är förutsägbar. Vi kommer att ha många problem med leran, men inga nya problem, sa han under presskonferensen.