50-procentig utropsprisökning för bostadsrätter
Mäklarnas utropspris på bostadsrätter till salu i Stockholm och Göteborg har stigit med över 50 procent under de senaste sju åren.
I Stockholm och Göteborg har priset på utannonserade bostäder till salu under denna sjuårsperiod stigit med drygt femtio procent medan utropspriset i Malmö legat på en mer normal nivå. Det visar Bovision och Valueguards januarirapport på det ”utropspris” som fastighetsmäklarna sätter på bostadsrätter till salu i landets tre största städer då bostaden har annonserats ut till försäljning.
Ökning även på årsbasis
Under år 2014 steg annonsprisindex för bostadsrätter med 9,1 procent i Stockholm, 10,2 procent i Göteborg och 2,6 procent i Malmö. Det kan jämföras med försäljningspriset i de tre storstäderna. Under är år 2014 steg försäljningspriserna för bostadsrätter med 14,7 procent i Stockholm, 14,9 procent i Göteborg och 8,2 procent i Malmö.
Branschens prissättning
Utropspris är i Bovision och Valuequards undersökning ett indextal. Utropspriset är det utannonserade priset på bostadsrätten till salu omvandlat till indextal. Index är en bra vägledare på hur priserna för bostadsrätter utvecklas i landets tre största städer.
- Man kan säga att annonsprisindex är branschens prissättning på bostadsrätter, säger Peter Rydås, vd på Bovision, i ett pressmeddelande.
Artikeln är en del av vårt tema om Branschtal.