23948sdkhjf

50-procentig utropsprisökning för bostadsrätter

Mäklarnas utropspris på bostadsrätter till salu i Stockholm och Göteborg har stigit med över 50 procent under de senaste sju åren.
Från januari år 2008 till och med december år 2014 har annonsprisindex för bostadsrätter stigit med 56,8 procent i Stockholm, 53,9 procent i Göteborg och 5,5 procent i Malmö.

I Stockholm och Göteborg har priset på utannonserade bostäder till salu under denna sjuårsperiod stigit med drygt femtio procent medan utropspriset i Malmö legat på en mer normal nivå. Det visar Bovision och Valueguards januarirapport på det ”utropspris” som fastighetsmäklarna sätter på bostadsrätter till salu i landets tre största städer då bostaden har annonserats ut till försäljning.

Ökning även på årsbasis
Under år 2014 steg annonsprisindex för bostadsrätter med 9,1 procent i Stockholm, 10,2 procent i Göteborg och 2,6 procent i Malmö. Det kan jämföras med försäljningspriset i de tre storstäderna. Under är år 2014 steg försäljningspriserna för bostadsrätter med 14,7 procent i Stockholm, 14,9 procent i Göteborg och 8,2 procent i Malmö.

Branschens prissättning
Utropspris är i Bovision och Valuequards undersökning ett indextal. Utropspriset är det utannonserade priset på bostadsrätten till salu omvandlat till indextal. Index är en bra vägledare på hur priserna för bostadsrätter utvecklas i landets tre största städer.

- Man kan säga att annonsprisindex är branschens prissättning på bostadsrätter, säger Peter Rydås, vd på Bovision, i ett pressmeddelande.

Artikeln är en del av vårt tema om Branschtal.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063