Serneke stöttar Oldsbergs räddningsaktion
Tillsammans med Stena Line och Volvokoncernen vann de budgivningen om kajkranarna i Göteborgs hamn.
Utgångspunkten från de tre bolagens sida har hela tiden varit att ekonomiskt bidra till att de två kranarna kan räddas och att förvaltningen därefter ska tas om hand av en annan part.
– För Sernekes del ser vi detta ur två synvinklar. Dels tycker vi det är oerhört viktigt att vi bidrar till att bevara en viktig del av Göteborgs kulturhistoria, dels har kranarna en nära koppling till vårt projekt Karlavagntornet på Lindholmen som ska bli Göteborgs och kanske Nordens högsta byggnad och då är vi gärna med och formar stadsmiljön och skylinen runt byggnaden, säger Ola Serneke VD för Serneke, i ett pressmeddelande.
Budgivningen kan få göras om
De fyra parterna la 250 000 vardera för de två kranarna, men summan nådde inte upp till det lägsta accepterade priset, satt av likvidatorn. Detta kan leda till ett ny budgivning.
– Vi har fått i uppdrag att ta fram en ny auktion om rätt pris inte uppnås. Vi vet inte när det blir, säger Ola Happstadius, värderingsman och ansvarig för auktionen på PS Onlineauktioner, till Göteborgs Posten.
Att buden inte accepteras beror enligt Ola Happstadius, bland annat på att det finns intressenter utanför budgivningen som är beredda att betala ett högre pris för kranarna.