Tre frågor: Peab skapar unik möjlighet för elever
Building Supply ställer tre frågor till Rickard Klanglund, projektledare på Peabskolan, om nu ger elever möjlighet att rusta upp den norska ön Utøya.
Samarbetet mellan Peabskolan och Norska AUF (Arbeidernes ungdomsfylking) fortsätter och nu är det dags för en ny omgång praktikanter som genom sitt arbete ska lägga grunden för framtidens verksamhet på Utøya. Elever från Peabskolorna i Malmö, Solna, Upplands Väsby och Ängelholm reser till Utøya för att tillsammans med sina bygglärare göra en annorlunda och spännande praktik under tre vårveckor. Peabskolans elever kommer att ha flera olika uppdrag bland annat : bygga trädäck vid Sanitetshuset, bygga en ny utescen, bygga upp väggar till toalett i Skolestua.
Hur upplever ungdomarna det?
Veckorna på Utöya blir ett minne för livet och eleverna beskriver att det är en härlig känsla att just vi har fått vara där och med vår yrkeskunskap fått bidra till att göra skillnad på riktigt.
Så här kommenterar några av eleverna som tidigare genomfört praktiken på Utöya:
– Det ska bli en upplevelse att få komma till Utøya och hjälpa till och bygga upp det som en människa har förstört , säger Emil Persson.
– En upplevelse för livet , säger Emil Nilsson och Jesper Knuhtsen instämmer.
– Det är en hederssak, man gör något bra , säger Tristan Wennerlund.
Vad vill ni att projektet ska leda till?
Redan 2011 började byggföretaget Peab och AUF tala om att samarbeta kring återuppbyggnaden av Utøya. Hösten 2013 blev samarbetet verklighet, då tjugo elever och personal från Peabskolan gjorde praktik på ön genom att renovera Skolestua. Det samhällsengagemang vi har i Peab och Peabskolan ger våra elever en unik möjlighet att vara med och göra skillnad, i synnerhet när vår skola kan erbjuda den här typen av praktik. Vi tror att detta bidrar till att forma ungdomarna till att bli ansvarstagande vuxna med yrkeskunskap som de gärna delar med sig av till andra. Den här typen av praktik är helt i linje med vår pedagogik som bygger på att så långt det är möjligt ha verkligheten som läroplats. En viktig del av lärandet är att se ett samband mellan teori och praktik, och inte minst få uppleva att arbetet är meningsfullt.
Artikeln är en del av vårt tema om Tre frågor.