Martinsons tar nästa steg för en bättre miljö
Satsar nu på helt fossilfria transporter av sina produkter.
Övergången till HVO är ett led i det ständiga miljöarbete som bedrivs inom samtliga delar av Martinsons.
– Vi ser våra transporter som en viktig del av resten av verksamheten. Med HVO får vi ännu lägre koldioxidutsläpp och minskar våra klimatavtryck ytterligare. Det går hand i hand med det företag vi vill vara, säger Ulrika Wågberg, inköpschef på Martinsons, i ett pressmeddelande.
HVO är en förnybar drivmedelskomponent som kan blandas med, eller helt ersätta, diesel. Eftersom Johanssons Åkeri redan tidigare anpassat sina motorer till RME*, biodisel framställd på raps – som de kört på tidigare – krävdes det inga större åtgärder för att övergå till HVO.
– Det är driftsäkert eftersom det inte är beroende av temperatur på samma sätt som RME. Vi har testkört med HVO under en kall period med neråt 30 minusgrader utan problem, så det känns väldigt stabilt, berättar Ulrika Wågberg vidare.
Johanssons Åkeri sköter även transporterna åt biobränsleföretaget Rebio, där Martinsons är en av delägarna. Även de ser övergången till det HVO som ett steg mot en fossilfri transportflotta.
HVO* (Hydrogenated Vegetable Oil) är en syntetisk diesel som framställs genom hydrering av växt- och djurfetter. Det är ur användningssynpunkt identiskt med vanlig diesel.
RME* (Rapsmetylester) är en biodiesel gjord på raps och rybs.