Rekordhögt logistikbyggande
Logistic constructors vd: "Jag är positiv om de närmaste åren, och jag brukar inte vara så överpositiv."
Christoffer Bladh Nord som är projektledare på Colliers industri och logistik säger till Building Supply att områdena där ökningen varit kraftigast är Storgöteborg följt av Mälardalen. Han menar att det framför allt är tajming som gör att det blir rekord i år.
– Man ser att det är väldigt stora skillnader från år till år. Och jag tror att det handlar om tajming och nu i år och 2016 har det varit högtryck. Man vill gärna titta på andra aspekter, men det är mycket tillfälligheter och mycket som har klaffat, säger Christoffer Bladh Nord.
Det är fler som tar steget att bygga nytt. Graden av vakanser påverkar byggandet, för när det saknas lokaler är risken att inte hitta en hyresgäst mindre.
– Vi har exempelvis Castellum som inte har några vakanser i sina lokaler i Göteborg längre och har beslutat att bygga på spekulation. De vågar göra det. Det kommer att bli mer på spekulation tror jag.
I normalfallet, berättar Christoffer Bladh Nord, vill fastighetsägare bygga för hyresgäster på minst tio år, men om man är långsiktig ägare och hyresgästen inte har verksamhetsspecifika krav på byggnaden, så är det inte längre helt självklart.
– Det är mycket som ska klaffa för att man ska bygga nytt åt en hyresgäst på under tio år, men i ett a-läge finns det fastighetsägare som kan tänka sig att erbjuda kortare kontraktstid, för risken är ganska liten att inte hitta en ny hyresgäst. Förutsatt att fastigheten funkar för många andra verksamheter.
Wästbyggföretaget Logistic constructor är specialiserade på just logistikbyggnader. Där har det märks att marknaden för logistikbyggen är het genom större antal projekt.
–Jag tror mycket är att det har funnits ett uppdämt behov över åren, och det finns fortarande mycket logistikverksamhet som görs i gamla sunkiga lokaler. Tittar man på att bygga nytt, oavsett om man vill hyra eller äga själv är det förmånligare att bygga nytt, säger Logistic constructors vd Anders Bothén.
Hur har ni märkt det?
– Vi har ökat våra volymer, det har vi gjort. Fyllt på med folk här och där.
Han menar också att räntenivån har gjort sitt till den höga byggnationsgraden. Samtidigt har exempelvist e-handelns framväxt skapat behov på en ny typ av logistikbyggnad.
– Då behövs lite andra typer av byggnader, som är moderna och effektiva. Det är ju lite av en konkurrensmässig sak.
Även Anders Bothén tror att logistikbyggandet kommer att fortsätta på en hög nivå.
– Jag är positiv om de närmaste åren, och jag brukar inte vara så överpositiv. Om inget drastiskt händer tror jag att de här volymerna kommer hålla sig någorlunda. Det kanske inte blir någon ökning, men inte heller någon stor minskning.