Ny affärschef på Arcona
Han ska fylla ett generationsglapp och leda ny affärsenhet på Veidekke-bolaget.
– Han har varit med länge och vet vad han håller på med. När vi pratat med folk runt honom återspeglar de precis det vi vill höra. Han är en social och trevlig person som är mycket kunnig och kompetent och affärsmässigt bra. Det handlar inte om att tjäna så mycket pengar som möjligt utan göra långsiktiga affärer, säger Niklas Virving.
Han kommer att leda en helt ny affärsenhet och vara verksam mellan Stockholm och Uppsala. Uppsala har han själv mycket erfarenhet från. Sen är han också i en lämplig ålder för Arcona.
– Det känns som att det är ett glapp på personer mellan 50 och 65 i dag. Per är 51 år och många hos oss är mellan 35 och 45, och så har vi de som går i pension, men sen är det tomt där emellan, så det känns som en bra ålder.
Det är alltså för att ni ska växa som han kommer in?
– Vi har breddat vår verksamhet otroligt mycket sen jag började för 15 år sedan. På den tiden var det ett fåtal kunder som var kommersiella och mest privata kunder. I dag jobbar vi mot kommuner, landsting och en massa andra privata kunder. Plus att vi har gjort många bra referensprojekt under åren, så vi har en bra position helt enkelt och det finns möjlighet att ta marknadsandelar, säger Niklas Virving.
Finns det inte risk för avmattning i Stockholm och Uppsala?
– Det händer mycket med utveckling kring Arlanda, dubbla spår och i kommunerna som ligger mellan Uppsala och Stockholm. Det är klart att det pratas ju redan nu om en överhettad bostadsmarknad, men vi jobbar ju med allt annat än bostäder. Man ska inte vara för kaxig, men även om högkonjunkturen inte fortsätter så finns det en möjlighet för oss att bli lite större.