23948sdkhjf

Skanskas brorasutredning klar

En underdimensionerad ställning var den stora orsaken för den rasade gjutformen, enligt Skanskas utredning. Nu höjer man kraven för riskhantering och ser över arbetsrutinerna.
Den 13 juli i år rasande en gjutform under byggnationen av en järnvägsbro i Ludvika. 12 personer skadades och fick föras till sjukhus. Skanska har nu färdigställt sin internutredning och lämnat över den till arbetsmiljöverket, det skriver företaget i ett pressmeddelande.

Huvudorsaken till raset är enligt Skanska en underdimensionerad ställning för gjutformen. Nu kommer man att skärpa sina krav för riskhantering för liknande projekt, samtidigt som man ser över arbetsrutiner.

– Sådana här otäcka olyckor ska inte hända, men om de gör det är det viktigt att vi som bransch lär oss av dem. På Skanska har vi nu ytterligare höjt kraven i vår riskhantering för projekt som järnvägsbron i Ludvika. Dessutom kommer vi att se över våra arbetsrutiner för hur man ska kontrollera den aktuella typen av ställning redan på ritningen, säger Lars Lindberg, vice vd Skanska Sverige i pressmeddelandet.

Fackförbundet Byggnads anser att olyckan är en del av ett mycket mer omfattande problem. De menar att underleverantörer i flera led leder till att man har sämre möjlighet att påpeka problem med arbetsmiljön. De vill nu att en statlig haverikommission ska tillsättas.

– Tillsätt en statlig haverikommission så vi en gång för alla får svart på vitt varför mellan 5 och 15 byggnadsarbetare dör i olyckor på arbetet varje år. Det måste få ett stopp. Hade det gällt poliser, lärare eller journalister hade det varit gjort för länge sedan, säger Johan Lindholm, ordförande i Byggnads i ett pressmeddelande.

Bygget har gjort uppehåll under hösten och kommer att återupptas först till våren.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093