23948sdkhjf

(C): Bygg billigare bostäder

Centerpartiet vill göra Stockholm till ett pilotprojekt för ”affordable housing” för att på så sätt sänka byggkostnaderna. "Vissa byggkrav som finns idag kan vi rucka på."

Centerpartiet beskriver i ett pressmeddelande Stockholms bostadsmarknad som ”skev”, med ett rekordstort byggande som resulterar i alldeles för dyra lägenheter som få har råd att bo i.

Centerpartiet föreslår därför att Stockholm till pilotstad för ”affordable housing”, tanken är dels att sänka byggkostnaderna, dels att billigare lägenheter ska kunna integreras i nybyggen.

– Med vårt förslag kan fler stockholmare få ett hem de har råd med, säger Martin Ådahl, chefsekonom på Centerpartiet, i pressmeddelandet.

Affordable housing” är inte nytt, många EU-länder har någon variant av modellen och nu är det dags för Stockholm att testa menar Centerpartiet som anser att många av de krav som ställs på nybyggnationer är ”orimliga”, enligt pressmeddelandet gör dessa krav att det blir 50 procentenheter dyrare att bygga lägenheter i Sverige i jämförelse med Frankrike.

Trots att det byggs rekordmycket i huvudstaden blir de flesta lägenheterna därför för dyra för nyanlända, unga och människor med låg inkomst eller pension, anser Centerpartiet.

Martin Ådahl kritiserar de breda regleringar och subventioner som Socialdemokraterna genomfört i Sverige och i Stockholm.

–  Det har inte gynnat de med minst inkomster. Det har blivit dyra bostäder och ingen väg till ett hem för många familjer.

Centerpartiet uppger att deras lösning är mindre byråkrati och att en riktad andel av lägenheter i nybyggda områden avsätts för de med låga inkomster.

Så fler har möjlighet att få ett hem i Stockholm, säger Martin Ådahl.

För att kunna sänka byggkostnaderna vill Centerpartiet bland annat minska kraven på badrum, kök och antal parkeringsplatser.

– Självklart ska kraven på säkerhet, hälsa, energi och miljö fortsatt vara stränga, men vissa byggkrav som finns idag kan vi rucka på. Det kan gälla exakta mått på våtrum och kök eller krav på visst antal parkeringsplatser per bostad, säger Martin Ådahl.

Han lyfter också fram vikten av att inte bara bygga nya separata områden med billiga bostäder.

– Då riskerar Stockholm att blir ännu mer delat. Det ska istället finnas en mindre andel åtkomliga bostäder i alla nya områden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.48