23948sdkhjf

Varning för flaskhals

235 000 nya årsarbeten krävs om den nationella transportplanen ska kunna genomföras. Det uppger Trafikverket som därför satsar på utbildning, krav på lärlingar och bredare rekrytering.

Linköping. Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon fanns på plats när årets Transportforum inleddes på onsdagen och konstaterade på en presskonferens att Trafikverket och anläggningsbranschen står inför en stor utmaning framöver – kompetensförsörjningen.

– Det är en oerhört viktig fråga för anläggningsbranschen och riskerar att bli flaskhals om nya nationella planen ska kunna genomföras.

Det ska helt enkelt byggas mer, konstaterar Lena Erixon.

– I den nationella planen ökar man anslaget med 100 miljarder, sen tillkommer trängselskatt, banavgifter och medfinansiering och slutsumman blir 712 miljarder.

Enligt Lena Erixon innebär detta en rätt stor förändring i nära tid, Trafikverkets årliga budget ökar från cirka 50 miljarder kronor till närmare 70 miljarder kronor, behovet av olika typer av kompetens ökar därmed dramatiskt.

– Vi kommer att ha stor efterfrågan, det behövs 235 000 årsarbetare totalt i systemet och det är en kraftig ökning i volym, sade Lena Erixon.

– Det blir en stor kompetensutmaning för oss, vi behöver tänka annorlunda för att klara detta.

Tanken är därför att söka både nationellt och internationellt, inte minst när det gäller järnvägssatsningar.

– Vår egen marknad räcker inte till och behöver breddas.

Hon hävdar att Trafikverket varit bra på att attrahera utländska företag men att man nu behöver leta även utanför anläggningsbranschen.

– Vi ser ökade krav på till exempel elektrifiering, digitalisering och andra typer av kompetenser, därför behöver vi rekrytera bredare.

Trafikverket ska också jobba mer med olika utbildningsinstitutioner, både på högskole-, universitets- och gymnasienivå, men även andra typer av utbildningar.

– Vi måste tänka nytt men även i själva rekryteringarna, sade Lena Erixon och exemplifierade med den järnvägsutbildning för nyanlända som Trafikverket genomför, en påbyggnadsutbildning där ingenjörer från Syrien får vidare utbilda sig till järnvägsingenjörer.

– Det gäller att ta tillvara på kompetens som kommer in.

Trafikverket ställer också krav att de konsulter och entreprenörer de anlitar tar emot lärlingar och praktikanter.

Ett annat upplägg går ut på att rekrytera från nya branscher.

– Den tid där man sökte den kompetens som man ville ha är över, vi och andra aktörer måste ta in resurser med god kompetens och intresse som sedan kan vidareutbildas, något som kräver samarbete med universitet och högskolor.

Även Trafikverket söker folk, Lena Erixon uppger att 3000 nya medarbetare ska rekryteras inom de närmsta åren.

Tidigare har myndigheten bland annat letat bland de som blev av med jobbet när Ericsson genomförde stora uppsägningar, en metod generaldirektören tror på även framöver.

– Vi fortsätter att jobba på det sättet, att möta behovet i branscher på väg ner.

Kommentera en artikel (2)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.074