Störningar pressar Hifab
Hifab kommer för det andra kvartalet att uppvisa ett negativt resultat i storleksordningen −6,5 miljoner kronor (5,5) vilket beror på flera oberoende faktorer.
Som tidigare meddelats pågår en tillväxtsatsning på den svenska marknaden, huvudsakligen genom organisk tillväxt. Satsningen innebär bland annat att företaget har startat ett nytt marknadsområde och anställt ett stort antal konsulter i hela landet samt förstärkt ledarskapet med flera chefer.
Per dags datum har över 70 nya medarbetare anställts, varav 44 redan har börjat. Initialt har Hifab kostnader runt dessa rekryteringar och andra åtgärder vilka förväntas ge positiv effekt med ökad omsättning och förbättrat resultat från och med slutet av året.
Marknaden har generellt varit stabil för alla företagets marknadsområden, dock har de drabbats av störningar i projektverksamheten under våren. Några uppdrag har stoppats, avbrutits eller skjutits framåt och upphandlingar har tagit längre tid.
Orsakerna till detta varierar men sammantaget ser Hifab att beslut om att starta projekt tar lite längre tid och uppbromsningar sker för att parera för nya förutsättningar. De har även drabbats av att en beställare är under rekonstruktion, vilket inneburit att resultatet belastas av en befarad kundförlust.
Tillväxtsatsningen och störningar i projektverksamheten har inneburit en temporär effektivitetsminskning med lägre debiteringsgrad samt reservationer för engångskostnader. Därutöver finns en kalendereffekt som innebär att årets andra kvartal innehåller 1,5 produktionsdagar färre jämfört med föregående år, vilket negativt påverkar resultatet med cirka 1,5 miljoner kronor.
– Det är viktigt att förstå att tillväxtsatsningen som genomförs är en avgörande del i vår långsiktiga plan för att stärka bolaget och leverera resultat på en ny nivå. Samtidigt är det olyckligt att störningar i projektverksamheten sammanfaller med dessa satsningar, säger Patrik Schelin, koncernchef för Hifab, enligt ett pressmeddelande.
– Vi bedömer att projektstörningarna är av engångskaraktär och att vi har en fortsatt stark marknad framöver. Dessutom har vi varit framgångsrika i marknadsarbetet där vi förbättrat orderstocken i den svenska verksamheten, jämfört mot föregående år, säger Patrik Schelin.
Hifab erbjuder tjänster för projektledning och strategisk rådgivning inom bygg- och anläggningsbranschen. Företaget grundades redan 1947.
Koncernen har cirka 300 medarbetare fördelade på tolv kontor i Sverige, två internationella kontor och projektverksamhet i ett tiotal länder. Omsättningen är cirka 400 miljoner kronor.