23948sdkhjf

Bolag tar sats – vill lösa missnöjet mot hantverkare 

Företaget bakom appen Done, som förenklar kommunikationen mellan hanverkare och kunder, tar nu in drygt tre miljoner kronor för att ta sats på riktigt. 

Företagets ide är att genom appen låta hantverkare och kunder kommunicera på enklare sätt, tidskrävande hembesök kan till exempel ersättas med videosamtal. Detta hoppas de bakom appen ska kunna minska mängden klagomål mot branschen. 

– Många av de klagomål som kommer in till Konsumentverket är kopplade till dålig kommunikation och otydliga köpprocesser. Därför faciliterar vi hela processen genom vår app, från att hitta en hantverkare tills att jobbet är slutfört. På så sätt kan vi optimera varje steg och skapa en trygg och enkel kundresa som annars är ovanlig i branschen, säger Malin Granlund, vd och medgrundare av Done. 

De backas nu av flera tunga namn inom bygg- och hantverksbranschen, bland annat Magnus Agervald, före detta vd för Byggmax, och Johan Rosendahl, grundare av Byggarnas Partners. 

Investeringen kommer främst att användas för marknadsföring när man nu ska etablera sig på den svenska marknaden, men även till produktutveckling. Dones grundare anser att just hantverksbranschen sett alldeles för lite teknisk utveckling de senaste åren. 

– Jämfört med hur vi konsumerar andra tjänster år 2019 känns hantverksbranschen föråldrad. Genom att applicera ledande teknik så som videosamtal, maskininlärning och automatiserad kommunikation, samt ett modernt UX-tänk, tar vi stora kliv framåt och tillför innovation som branschen desperat behöver, säger Alek Åström, medgrundare och CTO på Done. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.467