Bygghemma överträffade förväntningar på köpfesten
Online-aktören Bygghemma Group ökade sin försäljning med 50 procent under årets Black Friday-vecka, jämfört med samma period förra året.
– När vi nu summerar vår satsning i år på Black Friday kan vi konstatera att vi tagit ett viktigt steg framåt när det gäller vår målinriktade satsning på sociala medier, mobile-first och en utvecklad modell för kundanpassade erbjudanden med hjälp av bland annat AI. Jag vill därför passa på att tacka alla våra närmare 1 300 medarbetare för ett fantastiskt arbete med att underlätta och förbättra våra kunders köpupplevelse i enlighet med vår mission – “We make living easy”. Extra roligt är att det framför allt är våra egna varumärken som drivit försäljningen, säger Martin Edblad, tillförordnad vd och koncernchef.
Andelen av försäljningen som gjordes via sociala medier ökade med drygt 1 600 procent jämfört med Black Friday förra året, rapporterar bolaget.
– Det är väldigt positivt att den satsning vi har gjort på att öka vår digitala närvaro och aktivitet i sociala medier i kombination med våra digitala verktyg och mobile first-satsning givit ett så omedelbart resultat, säger Martin Edblad.
Koncernen har i huvudsak två plattformar. På byggsidan har man till exempel ingår varumärken som Bygghemma, Stonefactory, Taloon, Netrauta, Byghjemme, VVSKupp och Polarpumpen. På designsidan har man varumärken som Chilli, Trademax, Furniturebox, Kodin1 och Lampgallerian.