Digitalisering kräver mer – utbildningarna hinner inte med
Digitaliseringen av byggbranschen kräver mer och varierad kunskap från de anställda, och yrkesutbildningarna släpar efter i sitt ansvar att förbereda för det. Det visar en ny studie från Malmö universitet.
På uppdrag av Byggnadsindustrins-, Elbranschens och VVS-branschens yrkesnämnder har forskaren Mats Persson vid Malmö Universitet undersökt förutsättningarna för utbildningsinslag för en alltmer digitaliserad samhällsbyggnadssektor.
Enligt undersökningen anser branscherna inom bygg att yrkesutbildningarna släpar efter i sitt utbildande om digital kompetens.
I undersökningen har Mats Persson också gjort enkäter och djupintervjuer med lärare på yrkesutbildningar.
– Kunskaperna hos yrkeslärarna varierar mycket och beror på yrkeslärarens eget intresse. Det beror alltså väldigt mycket på individen hur pass ”up to date” undervisningen blir, säger Mats Persson.
Enligt Mats Persson ligger branschen hela tiden före vad som lärs ut i gymnasieskolan när det gäller digitala arbetsmetoder. En annan sak som yrkeslärarna pekade på som ett problem var eleverna.
– Flera yrkeslärare anser också att yrkeselever saknar mycket kunskap som förr var allmänbildning. Lärarna pekar på att yrkeseleverna först måste skaffa sig grundläggande yrkeskunskaper. Det är en förutsättning för att yrket ska bli digitaliserat, enligt lärarna, säger Mats Persson.