Ingen butiksdöd för Derome – rapporterar om tillväxt
Derome satsar på tillväxt av sin e-handel, som växte med 250 procent under 2019. Men bolaget spår ingen butiksdöd, snarare tvärtom.
– Personliga relationer är en avgörande del av vårt framgångsrecept. Fysiskt eller digitalt – vi finns där kunderna vill ha oss, säger Mattias Sjödahl, marknadschef för Derome Bygg & Industrivaror AB.
Deromes tillväxtplaner fortsätter att vara offensiva. Men det satsas inte enbart på tillväxt, utan även på flera andra områden som till exempel avancerade logistiktjänster för byggbranschen.
– Vår främsta styrka att skapa bra relationer, genom stor förståelse för kundernas behov och att hela tiden arbeta för att förenkla deras vardag. Många av våra kunder är enmansföretag och då fyller våra anläggningar en social funktion, samtidigt som de kan bolla idéer med våra experter. Medan andra handelsverksamheter avvecklar fysiska butiker har Derome en strategi att förtäta med god geografisk täckning. Det ska vara 20 minuters till närmaste Derome-anläggning, säger Mattias Sjödahl.
I kombination med fysiska butiker och personliga relationer, gör även Derome stora satsningar på digitala lösningar.
– Kombinationen gör oss till branschens enklaste aktör att göra affärer med. Vår e-handel växte med 250 procent under 2019 och vi ser framför oss en större tillväxt framöver. Framförallt för våra industrikunder, säger Mattias Sjödahl.
Derome är Sveriges största familjeägda träindustri och har satsat stort på att erbjuda bygg- och järnvaror till yrkeskunder. I skrivande stund har företaget 42 bygg- och järnvaruanläggningar i västra och södra Sverige.