XL-Bygg bäst och Bauhaus sämst i branschen på kundbemötande
I en färsk rapport från konsultföretaget Daymaker får XL-Bygg toppbetyg för sitt kundbemötande.
XL-Bygg rankas som bäst i byggvaruhandeln och tar plats tio på topplistan för hela detaljhandeln.
Daymakerindex har sedan 2009 rankat kundbemötande för kedjor i detaljhandeln. Undersökningen mäter kundbemötandet utifrån ett antal olika parametrar med hjälp av mystery shoppers. Resultaten redovisas i procent där 100 procent är full pott för alla betygskriterier.
XL-Bygg når 84,2 procent vilket placerar kedjan i topp i sin kategori. I botten av de tolv företagen inom bygghandeln ligger Bauhaus med 48,3 procent.
– Våra kunder är det viktigaste vi har, därför har vi drivit ett fokuserat kundnöjdhetsprojekt i två år nu där målet är att vara branschens bästa lagspelare. Det här är ett kvitto på att vårt och handlarnas arbete ger utdelning, säger XL-Byggs försäljningschef Tomas Hedman Strömhielm.
XL-Bygg är en kedja av närmare 60 fristående bygghandlare med cirka 80 butiker över hela landet.
Företagen inom kategorin bostadsunderhåll:
- XL-Bygg, 84,2 procent
- Happy Homes, 75,3 procent
- Nordsjö Idé & Design, 72,3 procent
- Flügger Färg, 72,2 procent
- Colorama, 68,7 procent
- K-Rauta, 68,5 procent
- Swedol, 63,3 procent
- Beijer Bygg, 63,0 procent
- Woody, 60,3 procent
- Hornbach, 58,5 procent
- Byggmax, 56,3 procent
- Bauhaus, 48,3 procent