23948sdkhjf

Beijer är öppen för fler uppköp

2019 var ett stort år för Beijer Byggmaterial då bygghandeln efter flera uppköp blev den största, privatägda svenska bygghandeln. Vd Geir Thomas Fossum tror att bygghandelns konsolideringsvåg fortsätter.

– Om vi jämför med Norge och Finland är Sverige den mest fragmenterade marknaden, säger han till Building Supply.

Text och foto: Monica Almgren

Fossum vet vad han pratar om eftersom han innan sin nuvarande befattning även varit vd för Neuman Bygg i Norge liksom för finska Stark (DT Finland Oy). 2019 omsatte svenska Beijer Byggmaterial 7,7 miljarder kronor. Tillväxten har under de senaste åren legat på otroliga 43 procent.

– Det är nästan fifty-fifty relaterat till förvärv och organisk tillväxt.

En mer konsoliderad bransch i Sverige är vad han ser i sin spåkula.

– Samgåenden ökar effektiviteten och konkurrenskraften

Kan vi förvänta oss fler förvärv av Beijer Byggmaterial framöver?

– Ja, men en förutsättning är att de ska innebära en god möjlighet och passa in i vår strategi.

88 procent av Beijer Byggmaterials kunder är proffs. 

– Vi bygger och anpassar vår verksamhet efter kunderna och deras behov.

Företagets huvudkontor är ett servicekontor för de lokala byggvaruhusen ute i landet och ligger ovanför byggvaruhuset i Häggvik, utanför Sollentuna Centrum. Varuhusen har sina goda kundrelationer och kunskap om kunderbjudanden för den lokala marknaden.

– Våra byggvaruhus har egna chefer och bygger upp en stor framgång på den lokala marknaden.

Beijer har ett modulanpassat sortiment där varuhusen själva väljer vad som passar dem.

– Exempelvis har Bygg-Ole flera tusentals egna varor för deras lokala handlare i Nacka, Saltsjö-Boo och Värmdö utanför Stockholm.

Klimatvariation är en annan faktor.

– Det är stor skillnad på att driva handel i Trelleborg och Kiruna. När trall börjar efterfrågas i Trelleborg är inte läget detsamma i Kiruna.

Beijer Byggmaterial har ett brett tjänsteerbjudande med byggkompetens inom fönster, dörr, fasad, betong, kvalitet, service, logistik och inte minst digitala tjänster.

– Vi måste leverera till kunderna som många gånger jobbar på svårtillgängliga platser. Byggbranschen har en erkänt dålig produktivitetshöjning. Inom logistik ser vi en stor potential att höja produktiviteten genom att erbjuda en effektiv logistik.

– Vi kan hjälpa till med att begränsa antalet leveranser till en byggarbetsplats genom bland annat transitlager.

Alla kan bli mer produktiva i byggprocessen från den svenska statens byråkrati till kundernas planering.
– Gällande det sistnämnda kan vi hjälpa till med mycket.

Efterfrågan på trä ökar, en följd av den ökande medvetenheten inom hållbarhet.

– Marknaden efterfrågar virke. Det är bra efterfrågan på trä. Exempelvis har trätrall haft en bra utveckling, där vi har många olika varianter.

– Träkomposit och klassiskt virke säljer vi bäst av.

Kunskap om hållbarhet är en prioriterad service för kunderna. I dag är det en djungel med olika miljöcertifieringar.

– Vi märker att det är svårt för våra kunder att hitta rätt och planera, därför planerar vi att starta en utbildning för våra kunder.

Beijer är mån om sina digitala lösningar.

– Våra olika kundundersökningar visar att kunden är nöjd med vår e-handelsportal. Vi har ett mycket brett utbud här och märker ett ökat användande av digitala verktyg hos kunderna.

– Den fysiska butiken är ändå viktig för oss som är en proffshandel. Där har vi mer komplicerade produkter och kan gå igenom ritningar med våra kunder, titta på deras projekt och hur till exempel logistiken kan läggas upp för att underlätta deras projekt.

Beijer Byggmaterial har de senaste två åren förvärvat två bygghandelskedjor i Stockholm som gett åtta nya filialer inklusive ett logistikcenter. Det var ingen slump.

– 40 procent av den svenska byggaktiviteten sker i Stockholm om man drar gränsen till Uppsala.

Beijer Byggmaterial har en god geografisk täckning med 18 filialer i Stockholm, tre distributionscenter i Saltsjö-Boo, Märsta och Arlanda.

– Bara i Stockholmsområdet omsätter vi tre miljarder varje år.

Över hela Sverige har Beijer strax över 40 logistikenheter.

Inte minst i Södra Sverige finns det en växande marknadspotential även om en konkurrent på två år har etablerat ett stort nätverk av bygg- och järnvaruhandlare riktade mot proffs. PoG Bygghandel som Beijer förvärvade under 2019 har sex varuhus och ett distributionscenter och därmed går det att bygga en stark logistik i Skåne.

– Vi bygger också ett helt nytt modernt byggvaruhus i Kristianstad med en modern drive-in, ett brett sortiment och fokus på logistik och tjänster. Varuhuset öppnar i slutet av 2020.

BraByggare, dotterbolag till Beijer Byggmaterial och Villaägarnas Riksförbund, lanserade i slutet av förra året TryggtJobb. Den nya nättjänsten hjälper beställare och hantverkare från första kontakt och vidare genom hela byggprojektet med avtalsmallar framtagna av Konsumentverket, Sveriges Byggindustrier samt BraByggares moderbolag Villaägarnas Riksförbund.

– Utvecklingen av tjänsten är så långt positiv.

I september förra året startade Beijer Byggmaterial sin kundklubb och kan redan i räkna in flera tusen medlemmar. I Svenska Kundklubbsrapporten 2019 utsågs den till bästa kundklubben hos bygghandeln.

– Vi är stolta över utmärkelsen. Där har vi bland annat de populära tjänsterna Enkla kontoret och Bra Byggare till extra bra villkor.

Beijer Byggmaterials bok Bygga åt idioter i höstas blev en riktig snackis. Planerar ni en uppföljare?

– Boken följdes upp av den populära podden ”Bygga åt idioter” där Adam Alsing träffar hantverkare som berättar roliga historier om underliga kunder de jobbat hos.

– Podden hamnade snabbt på en fjärde plats över de mest lyssnade poddarna på poddtoppen. Mycket av innehållet har en glimt i ögat, avslutar Geir Thomas Fossum med ett leende.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078