Scania bygger ny svensk fabrik
Scania rapporterar att de ska bygga en helt ny fabrik för batterimontering i Södertälje på 18 000 kvadratmeter.
Batterianläggningen ska byggas intill Scanias chassimontering i Södertälje och kommer att sysselsätta cirka 200 personer.
Med den snabba utvecklingen av Scanias elektrifierade lastbilar, bussar och motorer kommer företaget över flera år att investera mer än 1 miljard kronor i en fabrik för batterimontering i Södertälje. Det första steget är en ny 18 000 kvadratmeter stor anläggning med bygg-start i början av nästa år och som beräknas vara i full drift till 2023.
– Detta är ett tydligt tecken på vår ambition att vara ledande i elektrifieringen av tunga fordon, vilket är nödvändigt för att uppfylla vårt åtagande att nå vetenskapligt förankrade klimatmål. Fullskalig montering av batterier på plats är en förutsättning för storskalig produktion av elfordon och befäster tydligt Scania som en del i värdekedjan för batteritillverkning, säger Ruthger de Vries, chef för Scanias produktion och logistik.
Batterianläggningen som byggs intill Scanias chassimontering i Södertälje kommer att montera batterimoduler och batteripack från celler som levereras från Northvolts batterifabrik i Skellefteå. De monterade batteripacken utgör batterisystem anpassade för Scanias modulära produktion.
– Elektrifieringen kommer i grund förändra transporterna och denna senaste investering i Scanias verksamhet i Södertälje stärker ytterligare Sveriges ställning som nav för spetsteknik i elektrifieringen av tunga fordon, säger Ruthger.
Under 2015 påbörjade Scania serieproduktion av hybridbussar och 2019 lanserades programmet för hel-elektriska bussar. Nyligen lanserades också av Scanas plug-in hybridlastbil och den första hel-elektriska lastbilen. Serieproduktionen av elektriska lastbilar startar 2021. Samtidigt utvecklas elektrifierade system för industri- och marinmotorer.
Scania kommer successivt att utöka produktionen med Södertälje i centrum.
Med cirka 200 anställda, varav de flesta kommer att rekryteras inom bolaget, ska batterifabriken i hög grad bli automatiserad från godsmottagning genom produktion till leverans. De medarbetare som ska hantera manuella inslag i produktionen, som exempelvis montering av kablage, kommer att utbildas i elsäkerhet.
Batteripacken anpassas för olika tillämpningar och levereras till chassimonteringen intill, samtidigt som chassimonteringen för närvarande också omorganiseras för att parallellt kunna montera elektrifierade fordon och förbränningsmotorfordon.