Kranförares död - inget arbetsmiljöbrott
Enligt Arbetsmiljöverkets utredning av den tragiska olyckan i december 2019 i Linköping då en kranbilschaufför omkom, har inget arbetsmiljöbrott begåtts.
Detta skriver Trailer om chauffören som dog i samband med lastning av byggställningar på en byggarbetsplats.
– Vi kan inte se att någon kan ställas till svars för arbetsmiljöbrott utan det hela var en väldigt tragisk olycka, säger Annegret Ellinger, utredare på Arbetsmiljöverket, till Trailer.
Enligt utredningen stod chauffören längs fram på släpet och jobbade när olyckan inträffade.
Han hade släppt ner lasten och frigjort lyftkroken från lasten. Jibben var nästan helt utfälld (cirka 10 till 15 meter) och i rörelse uppåt när den plötsligt föll ner på mannen. Utredningen visar på ett plötsligt tryckbortfall i hydraulsystemet orsakat av brott på en rörkoppling.
Jibben på den aktuella kranen hade två hydraulkolvar,sammankopplade med ett rör. Generellt ska säkerhetsventiler stoppa ett plötsligt tryckbortfall, men utredningen visar att detta saknas på denna del.
Vid olyckan frigjordes helt en av rörets kopplingar ur sin gängning vilket resulterade ett totalt och ögonblickligt tryckbortfall.
– Konstruktionen är inget vi anmärker på. Kranen har CE-märkning och är godkänd, säger Annegret Ellinger, till Trailer.
Utredningen visar att olyckan hade kunnat undvikas om chauffören inte stått under kranen vid arbetet. Det framkommer samtidigt att arbetsgivaren och andra i branschen anser att det inte går att undvika att befinna sig under kranen när lastning utförs på lastbilsflaket, men att man inte går under fritt hängande last.
Något chauffören inte heller gjorde – kranen var olastad vid olyckstillfället.