Hultafors köper Fristads
Hultafors köper varumärkena Fristads, Kansas och Leijona från Fristads Kansas Group. Köpet är en del av Hultafors Groups strategi att växa och utveckla ledande varumärken inom området för personlig skyddsutrustning i Europa och Nordamerika.
– Hultafors Groups förvärv av Fristads, Kansas och Leijona syftar till att öka kundvärdet och vi är mycket glada över de möjligheter som denna kombination skapar. De förvärvade varumärkena kommer att fortsätta att fungera separat och det är vår avsikt att vidareutveckla dem med innovation och hållbarhet som ledstjärnor. På lång sikt ser vi möjligheter från denna kombination att ytterligare stärka vårt erbjudande, främst inom logistik och lagerhantering samt i leveranskedjan. Genom att gå samman kan vi skapa en bredare portfölj av konkurrenskraftiga varumärken och vi strävar efter att erbjuda våra kunder det bästa serviceutbudet, säger Camilla Monefeldt Kirstein, varumärkesansvarig på Hultafors Group.
– Fristads Kansas Group har under de senaste åren gjort betydande förbättringar med flera viktiga investeringar i produktsortiment, marknadsföring och logistik / lagerhantering. Vi är mycket stolta över vad vi har uppnått och för alla anställdas stora ansträngningar. Vi tar nu nästa steg för att ge alla varumärken i vår portfölj bästa möjliga förutsättningar att utvecklas. Vi är övertygade om att Hultafors blir ett utmärkt nytt hem för Fristads, Kansas och Leijona, vilket öppnar många möjligheter för både våra kunder och anställda, säger Anders Davidsson, vd på Fristads Kansas Group.