Midroc byter namn
Företagsgruppen Midroc Europe byter ut det gemensamma varumärket Midroc och från januari 2022 för att istället använda varumärket Granitor.
Varumärkesbytet bidrar till en tydligare nordisk identitet och ligger till grund för en starkare profilering av de olika verksamheterna. Bytet är en del av en förnyad långsiktig ägaröverenskommelse mellan de två familjerna bakom verksamheterna, heter det i ett pressmeddelande.
Varumärket Midroc används av ett stort antal skilda verksamheter med olika ägarkonstellationer i Sverige, Mellanöstern och Afrika. Verksamheterna som marknadsförts som Midroc Europe ägs av Mohammed Al Amoudi tillsammans med den svenska familjen Wikström. Midroc Europe har sedan starten 1996 haft en stark tillväxt och omfattar idag tre affärsområden med en total omsättning om cirka 8 miljarder och 4 400 anställda, varav merparten är verksamma i Norden.
– Genom att byta varumärke får vi en ännu tydligare egen profil och nordisk förankring som stöd för våra olika verksamheters fortsatta tillväxt, säger Roger Wikström, koncernchef för Midroc Europe, det framtida Granitor.
Ägaröverenskommelsen ska manifestera Mohammed Al Amoudis fortsatta långsiktiga engagemang i svenskt näringsliv samt formalisera och förtydliga det långtgående ansvaret att förvalta bolagsgruppen för båda familjers räkning som familjen Wikström i praktiken haft ända sedan 1999, framgår det ytterligare av ett pressmeddelande.
Det nya varumärket, Granitor, har funnits inom koncernen sedan 1999 och har representerat familjen Wikströms ägande. Namnet står för familjens ledningsfilosofi och arbetssätt som bidragit till den positiva utvecklingen och bland annat lett till att Midroc Europe utsetts till Sveriges bästa arbetsgivare.
Bytet till Granitor sker formellt i januari 2022 men byte av skyltar och annat profilmaterial påbörjas under hösten. Midroc, som står för "Mohammed International Development Research and Organisation Companies", kvarstår som varumärke för Al Amoudis ägande i Afrika och Mellanöstern.