NCC översvämningssäkrar Köpenhamn
NCC och den belgiska tunnel- och borrningsspecialisten Smet har tagit hem ett av de mer spektakulära och förmodligen också mest komplicerade underjordprojekt som pågår eller snart ska sättas igång i Danmark, för att inte säga i Norden.
Det gäller den 1,3 kilometer långa Kalvebod Brygge Skybrudstunnel som är ett av de största projekten i den övergripande planen för att hantera dagvatten och skyfall i Köpenhamn på ett sätt som gör att översvämningar kan undvikas.
– Varje enskilt projekt gör skillnad, ingen del kan undvaras, men de stora huvudledningarna för vattnet, som Kalvebod Brygge Skybrudstunnel, är helt avgörande för att vattnet snabbt kan ledas till havet i samband med häftiga skyfall, säger Thyge Enevoldsen, förman på Frederiksberg Kloak.
Tunneln blir nästan tre meter i diameter och dimensioneras för att kunna hantera 20 kubikmeter vatten per sekund, vilket bedöms vara tillräckligt för att att klara både dagvatten och de stora mängder som kan drabba Köpenhamn på kort tid genom skyfall. En riktlinje har varit att kapaciteten ska vara tillräcklig för så kallade 100-årsregn, alltså volymer som rent statistiskt bara förekommer en gång vart hundrade år.
Tunneln korsar dessutom under 21 järnvägsspår, byggs mycket nära tunnelbanans tunnlar, går genom förorenad mark och under flera bevarandevärda byggnader i en tät stadsmiljö på som mest cirka 20 meters djup.
– En sådan här tunnel kommer att få stor betydelse för stadens medborgare, särskilt de som rör sig i östra Frederiksberg och Vesterbro. Den kommer att skydda värden och skapa ökad säkerhet för framtida klimateffekter och bidra till att göra områdena robusta mot skyfall, säger Rasmus Sielemann Christensen, vd för Frederiksberg Forsyning som står som beställare tillsammans med Köpenhamns motsvarighet Hofor.
I uppdraget ingår även att bygga Skandinaviens största pumpstation, tre schakt och en ny strandpromenad längs Kalvebod Brygge. Arbetet påbörjas i början av 2022 och förväntas vara färdigt 2026.
– Det finns ett stort behov av utveckling av vattenhanteringen i många städer. Vi på NCC har stor erfarenhet och expertis inom detta område. Detta är ett spännande projekt som ställer stora krav på oss som entreprenörer och tillsammans med Smet har vi rätt kompetens för uppgiften, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.
Totala ordervärdet anges till cirka 380 miljoner kronor, varav NCC:s andel är cirka 300 miljoner kronor.
Men pengarna ska vara väl använda. Tanken är att tunneln ska kunna tas i bruk när det börjar samlas vatten på marken. Statistiska beräkningar säger att det kommer att ske ungefär tre gånger per decennium – än så länge. I framtiden lär det bli betydligt fler – om 100 år lär det snarare röra sig om sju gånger per tioårsperiod är budskapet.
– Vi ska säkra värden för miljarder för medborgare och näringsliv undan effekterna från det framtida klimatet, Därför har vi förberett oss ut till fingerspetsarna och är mycket glada för att kunna ställa upp med ett konsortium som har pecis den kompetens och erfarenhet som krävs för att kunna genomföra en så komplex tunnelentreprenad som den här, säger Ole Fritz Adeler, direktör på Hofor.