Korvkartläggning: Hantverkare inte lika stora korvfantaster som raggare
I en korvkartläggning som Kantar Sifo har gjort på uppdrag av Circle K, visar det sig att svenskar äter i genomsnitt 60 korvar per år.
Circle K har sedan brutit ned siffrorna efter olika identitetsmarkörer som personerna i undersökningen svarat på. Här visar det sig att yrkeschaufförer inte är några stora korvfantaster.
– Vi lät de 3 000+ personer som deltog i undersökningen beskriva sig själva enligt ett antal identitetsmarkörer, vilket gav oerhört spännande svar när vi tittar närmare på siffrorna. Exempelvis ser vi att de som beskriver sig själva som synthare äter mer korv än än de som identifierar sig som hårdrockare, men också att de äter korv oftare. Syntharna gillar dessutom stark korv och stark senap i avsevärt större utsträckning än hårdrockarna, säger Erika Söderlund, kommunikationschef på Circle K i ett pressmeddelande.
Yrkeschaufförer trodde Circle K skulle stå för en stor del av korvätandet, men de hamnar längre ner på listan. Istället är det raggarna som är de stora korvfantasterna, som äter korv minst en gång i veckan. De följs av synthare och hårdrockare i korvätande.
– Två saker är extra intressanta. Dels att grupper vi kanske trott skulle äta mer än genomsnittet, som yrkeschaufförer, hantverkare och småbarnsfamiljer, faktiskt inte utmärker sig nämnvärt. Men kanske framförallt är det roligt att se att hela 24 procent av de som anser sig vara korvälskare helst äter korv när de är på bilresa, vilket glädjer oss då vi ju satsar hårt på ett spännande korvutbud längs vägen, avslutar Erika Söderlund.
Här är fakta från Circle K:s korvundersökning:
• Det är flest sportälskare (78 procent), grillentusiaster (78 procent) samt husvagns- och husbilsägare (79 procent) som anser att hög kötthalt är den viktigaste faktorn när man väljer korv. Att det ska vara svenskt kött är inte helt oväntat mest viktigt för bönderna (87 procent).
• Fullkornsbröd är inget för synthare och hipsters. Enbart åtta procent anser att det är favoritkorvbrödet, en bra bit under riksgenomsnittet på Part of Alimentation Couche-Tard 16 procent. Briochebrödet, som är svenskarna favoritkorvbröd, är allra mest populärt hos småbarnsföräldrarna (30 procent) och matentusiasterna (32 procent).
• Det är enbart 14 procent av svenskarna som uppgett surkål som ett av sina favorittillbehör. De som beskriver sig själva som hipsters uppskattar dock detta tillbehör mer än andra och hela 27 procent har surkålen som favorit.