Återbrukat material testas i p-hus
Den snabbt växande stadsdelen Hyllie beskrivs ibland som platsen där Malmö möter Köpenhamn. Här planeras för bland annat 12 000 bostäder, 15 000 arbetsplatser, 250 butiker, restauranger och kaféer samt en multianläggning, mässlokaler och ett hotell.
Här planeras också för 8 000 parkeringsplatser. Parkering Malmö planerar att bygga fem nya P-hus under de närmaste tio åren. Närmast på tur är P-huset i kvarteret Cyklopet som ska skapa plats för 300 p-platser och flera mobilitetslösningar. Hållbarhetsambitionerna är höga, bland annat planeras för solceller och ett fastighetsbatteri på taket samt att bygga fasaden med hjälp av återbrukat material.
– Det är lättare för oss att jobba innovativt med återbrukat material än för andra beställare, eftersom vi inte har isoleringskrav på våra byggnader. Genom att använda material som kan återbrukas, eller som redan är återbrukade, bidrar vi till ett cirkulärt tänkande, samtidigt som vi kan minska klimatpåverkan från byggnationen, säger Annika Fernlund, fastighetsutvecklare på Parkering Malmö.
– Man har ett stort värde i byggnaden om man använder det försiktigt och kan återanvända det igen. I stället för att se byggnaden som förvaring av innehållet, kan man se på byggnader som en bank av material.
En nyckelroll får arkitektbyrån Fojab som fått uppdraget att rita byggnaden och samtidigt hitta produkter som kan återbrukas som byggmaterial till den cirka 2 400 kvadratmeter stora fasadytan. Så här långt har flera rivningsprojekt undersökts liksom möjligheten att använda olika metallfraktioner i samarbete med Stena Recycling.
– Vi har scoutat runt i Skåne för att hitta tänkbara material och samarbetspartners. Svårigheten är att inte veta säkert vilka material som finns att tillgå. Eller exakt hur hålbilden i en plåt ser ut. Det utmanar hela designprocessen, säger Anders Eriksson Modin, arkitekt och utvecklingschef på Fojab.
Det är ännu inte bestämt vilket återbrukat material som slutligen kommer att användas, men arkitekterna har hunnit en bit på väg i arbetet med att identifiera potentiella material.
– Vår förhoppning är att kunna använda glasskivor som ska bytas ut från universitetsbyggnaden Orkanen i Malmö. Lunds Tekniska Högskola, LTH, genomför tester på glaset för att utreda om det går att använda. Vi hoppas också kunna använda stålskelett som är en restproduktion från tillverkningsindustrin, där skärskeletten blir över när olika delar har skurits från plåtar. Det är ett annorlunda sätt att arbeta, att utgå från kasserat eller överblivet material och hitta nya användningsområden. Det är spännande att tillsammans med beställaren utforska hur det cirkulära byggandet kan utvecklas ytterligare, säger Petra Jenning, arkitekt och innovationsledare på Fojab.
– Det är ett nytt sätt att arbeta, att helt och hållet utgå från det som redan finns och hitta tänkbara användningsområden. Det ställer nya krav inte bara på oss som arkitekter, utan på hela samhället att bättre tillgängliggöra olika material för återbruk. Det behövs också modiga beställare som Parkering Malmö, som vågar utforska nya metoder att utveckla det cirkulära byggandet, säger Petra Jenning, arkitekt och innovationsledare på Fojab.
Första spadtaget planeras till någon gång mellan juni och oktober 2022 med invigning första kvartalet 2024. Fram till dess kommer byggprocessen att följas och delfinansieras av det Vinnova-finansierade forskningsprojektet ”Centrum för cirkulärt byggande”, även kallat ”CC Build”. Syftet är att se hur användningen av återbrukade byggprodukter påverkar designprocessen.