23948sdkhjf

Partille inrättar supertjänst för byggärenden

Nu inför Partille kommuns byggenhet ett digitalt och delvis robotiserat verksamhetssystem för ärendehantering.

– Målet är att skapa ett obrutet digitalt flöde internt och externt som bidrar till en effektivare och säkrare ärendeprocess och bättre service till våra kunder, säger bygglovschef Tobias Persson på kommunens bygg- och miljöförvaltning.

Med digital signering och genom att integrera kommunens e-tjänster för byggärenden med verksamhetssystemet, når ärendehandlingarna handläggarna direkt utan mellanhänder.

För enklare administration har även delar av ärendehanteringen automatiserats. En robot hjälper handläggarna genom att påminna och hålla koll på ledtider i processen. Den kan även expediera tagna beslut och meddela inloggade kunder direkt via det digitala gränssnittet.

En annan fördel förutom tidsvinster är att handläggarna kan nå systemet överallt. Till exempel för att skicka in uppgifter direkt från en byggarbetsplats till grund för ett beslut i ett ärende.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062