85 miljoner till att skydda Öresundsbron från stormflod
Øresundsbron kommer att avsätta totalt 60 miljoner danska kronor, det vill säga omkring 85 miljoner i svenska kronor, till att stärka skyddet mot stormfloder.
Bakgrunden är stigande havsnivåer och klimatförändringar som gjort att konsortiet bedömer att nuvarande skyddet måste stärkas för framtidens eventuella stormfloder.
– Risken att en stormflod översvämmar tunneln är mycket liten, men om det inträffar får det enorma konsekvenser. Vi satsar därför på ett omfattande stormflodsprogram för att stärka skyddet av förbindelsen mot den nästintill osannolika stormfloden, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör på Øresundsbron i en kommentar.
I arbetet kommer skyddsvallar och murar att etableras vid tunnelmynningar, järnväg och teknisk utrustning.
– Öresundsförbindelsen har fortsatt ett mycket starkt skydd generellt, bland annat mot stormflod. Men genom våra nya satsningar möter vi nya klimatprognoser och tar ytterligare höjd för ett läge där alla aspekter av en stormflod är emot oss, till exempel vindriktning och om det uppstår vågor, säger Christian Tolstrup, projektledare på Øresundsbron.
Om en stormflod skulle inträffa, skulle konsekvenserna vara omfattade. Öresundsbron förbinder de två länderna, och om en stormflod skulle drabba bron skulle den behöva hållas stängd i minst ett år, enligt Øresundsbron. För att reparera bron vid en sådan händelse skulle det kosta omkring fyra miljarder danska kronor.
– När bron skulle byggas tog man beslut om att Öresundsförbindelsen skulle ha den högsta skyddsnivån, till exempel en stormflod i nivå med något som statistiskt bara inträffar var 10.000:e år. Vi ska ha samma skyddsnivå i dag, men det förutsätter stärkta åtgärder, säger Bengt Hergart.
Konsortiet räknar med att vara klar med den fösta fasen till 2025. Bland annat kommer tunnelmynningen på Kastrup halvö få en 900 meter lång vall, och på Peberholm planeras det för två mindre vallar och en längre intill tunneln.