Industrin minskar utsläppen - elektriska drivlinor i täten
Det brådskande behovet av att begränsa klimatförändringens effekter skyndar på ABB att leverera kompletta elektriska drivlinelösningar för en rad tunga fordon och fartyg.
De flesta fordon och fartyg är fortfarande dieseldrivna, men elektrifieringslösningar som omfattar motorer, växelriktare, frekvensomriktare och energilagringssystem har utvecklats snabbt och ger omedelbara fördelar.
Med över 130 års erfarenhet av elektrifiering av tåg, bussar och tunga fordon som används i tuffa miljöer som gruvdrift, har ABB en perfekt position för att hjälpa världen att minska användningen av dieselmotorer i alla tillämpningar.
- I ett nytt whitepaper som publiceras idag beskriver ABB hur elektrifiering av drivlinor i tunga fordon och i fartyg kan förbättra energieffektiviteten avsevärt
- Transporter av människor, varor och råvaror står för närvarande för nästan 30 procent av koldioxidutsläppen i världen
- Elmotorer kan uppnå en verkningsgrad på över 95 procent, medan dieselmotorer endast uppnår en verkningsgrad på 45 procent i det optimala belastningsområdet
Om man till exempel ersätter dieselmotorn i en 24-tons grävmaskin med en elektrisk drivlina från ABB - som kombinerar batteridrift med en högeffektiv elmotor och frekvensomriktare kan man eliminera 48 ton koldioxidutsläpp per år. Dessutom kan regenerativ bromsning av industrifordon minska bränsleförbrukningen med upp till 30 procent.
I genomsnitt har elfordon så mycket som 60 procent lägre driftskostnader än motsvarande fordon som drivs av en dieselmotor. Detta beror främst på förbättrad effektivitet, minskad bränsleförbrukning och minskat underhållsbehov.
– När tillsynsmyndigheter världen över sätter upp strängare utsläppsmål är det ett tydligt och nödvändigt steg att tillämpa elektrifieringsteknik på industrifordon, transporter och fartyg", säger Stefan Floeck, divisionschef för ABB IEC lågspänningsmotorer. Elektrifiering är en viktig komponent i varje Net Zero-strategi - och den utgör också ett positivt ekonomiskt argument för operatörerna när det gäller den totala ägandekostnaden.