Unika Volvodumpern har landat i täkten
Lund. Den 17 augusti levererades världens första och hittills enda dumper tillverkad i fossilfritt stål till NCC:s täkt i Södra Sandby utanför Lund.
Volvo Construction Equipments vd Melker Jernberg gladdes åt att dagen äntligen var kommen.
– Vi har jobbat med det här länge, nu är den här ”på riktigt”, nu ska den gå live och det är stort.
SSAB har levererat det fossilfria stålet och maskinen ska fungera exakt som en som är tillverkad i vanligt stål, förklarar Melker Jernberg.
– Den görs på samma sätt, med samma riggar, den svetsas på samma sätt och monteras på samma sätt – vi har inte behövt anpassa produktionen. Men det känns bättre att köra den!
Maskinen har gått från tanke till levererad produkt på cirka 1,5 år och att just en dumper blev först ut har sina svenska skäl, förklarar Melker Jernberg.
– Volvo är världsledande på dumprar, de tillverkas dessutom i Sverige, på vår fabrik i Braås och vi vill ville gärna visa att det hela värdekedjan finns i Sverige – med SSAB, Vattenfall, LKAB och Volvo.
Efterfrågan finns, det är tillgången på stålet som avgör.
Melker Jernberg
Att den nya och hittills enda dumpern är dyrare än en tillverkad i konventionellt stål är inte ett problem, tycker Melker Jernberg.
– Vi har investerat mycket och just nu är den förstås dyrare. På längre sikt blir det en icke-fråga, man får dessutom se på vad det kostar om man INTE går över till fossilfritt stål.
Melker Jernberg hänvisar till Parisavtalet och att Volvo CE satt målet att företagets värdekedja ska vara helt fossilfri 2040. Då spelar även stålet en viktig roll.
– Vi måste använda oss av teknikutvecklingen och lägger allt mer pengar på den utvecklingen.
Han väntar sig en stor efterfrågan på maskiner i fossilfritt stål.
– Våra kunder och våra kunders kunder ställer allt högre krav, både på oss och på sig själva, de vill ha hållbarare lösningar.
Den första maskinen är levererad. När kommer den andra? Melker Jernberg säger att han inte vet.
– Efterfrågan finns, det är tillgången på stålet som avgör.
Han konstaterar att energitillgången också kan bli en hämmande faktor, men hyser gott hopp om att man ska komma igång ändå.
– Det är bråttom och vi kommer inte att vänta till dess vi får ett stort tonnage, vi ska göra det vi kan steg för steg.
Melker Jernberg tror också att det kan bli mer fart på ståltillverkningen framöver.
– Det finns ett stort tryck, vi kommer inte att kunna tillverka allt i fossilfritt stål 2025 men vi underskattar kraften i förändringen, det kommer att gå fortare än vi tror.