Maskinen som inte går hem i Sverige
I Sverige finns det massor av hjullastare och grävmaskiner. Andra typer av maskiner ser man nästan aldrig – men produktutveckling pågår även där!
I Sverige går det knappt att vända sig om utan att se en hjullastare, mellanstora hjulgrävare – ofta försedda med vagn -- är också lite av en stapelvara och både stora och små bandgrävare gör storartade insatser på otaliga arbetsplatser.
Det finns också en hel del dumprar, grävlastare och mobilkranar, till och med bandschaktare, en eller annan väghyvel dyker upp lite här och där. Till och med spindelgrävare finns faktiskt i vårt land, även om de är rasande få!
Andra maskiner lyser nästan helt med sin frånvaro – för när såg du en schaktvagn senast? Maskinen som enligt Wikipedia är lite av en kombinerad väghyvel och dumper?
Vi på Entreprenad hade turen att få stifta bekantskap med en i höstas. Källsta Schakt i Köping tog med sig ett vackert 1960-talsekipage till Kjulaträffen (som återuppstod 2021 efter några års uppehåll).
I Kjula kombinerades en Cat 491 schaktvagn i gott skick, sprungen ur det glada 1960-talet, med en likaledes välhållen Cat D9G från 1967 och det stora maskintåget tuffade glatt runt till besökarnas stora glädje.
De till synes otympliga maskinerna är jordförflyttare av rang, ett vanligt scenario både nu och då är att maskinen skrapar upp material från marken och skjuter upp det på ett flak.
När flaket är fyllt är det bara att stänga igen och köra bort lasten – för att släppa ner det från flaket på samma smidiga sätt.
För några decennier sedan fanns det faktiskt ett gäng schaktvagnar även i vårt land. Med tiden fick de dock se sig förbisprungna av effektivare maskiner – de svenska markerna lämpar sig kanske inte så bra för den här typen av maskiner, det är ont om sand och lera, och grus och sten fastnar lätt på fel ställen.
Men även om schaktvagnen i princip har försvunnit helt från de svenska arbetsplatserna lever de i högönsklig välmåga på många andra ställen.
På Caterpillars amerikanska hemsida visar man till exempel upp både coal bowl scrapers (två modeller), elevating scrapers (en modell) och open bowl scrapers (fem modeller).
Ett tillskott är dessutom på väg in. Tidigare i år berättade Caterpillar att företaget återlanserar sin 651-modell, som legat vilande i 15 år.
Foto: Caterpillar
2020-talets upplaga ska ha förbättrats på flera sätt, inte minst när det gäller produktivitet, cykeltider och komfort, försäkrar Caterpillar och förklarar att vagnen ska kunna användas på byggen och i täkter och gruvor.
Enligt företaget har maskinen uppdaterats bland annat när det gäller drivlinan, kontrollerna och hydrauliken.
Schaktvagnen har fått en steg V-motor på 629 hästkrafter och Caterpillar utlovar mjuk växling, högt vridmoment, snabba cykeltider och en toppfart på drygt 56 kilometer i timmen.
Hytten ska vara större än sist, med god sikt, svängbart säte och lätt att stiga både i och ur.
Inspirationen har i många fall hämtats från kollegan 657 och den nya modellen ska kunna dras av en Cat D10 eller D11, även när omständigheterna bjuder på mycket sten eller andra jobbiga underlag, lovar Caterpillar.
Ingemar Nyström körde schaktvagn i många år – i höstas fick han visa upp de gamla takterna. Hör vad en riktig expert har att säga i intervjun (och se maskinen!) i filmen nedan!