23948sdkhjf

Kamerabevakning kan ge bevis vid stöld

Bostadsrättsföreningars efterfrågan på kamerabevakning växer. Men hur går det ihop med lagen om GDPR?

Det gäller att hantera inspelat material som känslig information, svarar Mirek Johansson, regionchef på säkerhetsteknikföretaget Safeteam, när Framtidens Bygg intervjuar honom.

Soprum och garage är populära för kamerabevakning hos bostadsrättsföreningar.

Bland annat i och med att många bostadsrättsföreningar inför sortering av sopor och beställer sophämtning utifrån denna specifikation. 

Det blir en merkostnad om sophämtarna måste utföra extrajobb på grund av misskött sortering. Vidare om soporna på annat sätt hanteras fel. Sopor är kritiska i ett bostadsområde eftersom de drar till sig skadedjur som råttor och annat, vilket kan ställa till stora och kostsamma problem, säger Mirek Johansson. 

Garage är i och med sitt värdefulla innehåll kritiska.  

De kameror som brukar sättas upp i garage, till skillnad från i ett soprum, kan ha mer önskemål angående fokus, skärpa och möjlighet till digital zoom, belysningen är många gånger sämre i ett garage så ibland kan IR vara ett önskemål eller behov.

Hur har GDPR-förordningen som vann laga kraft den 25 maj 2018 påverkat kamerabevakning? 

För en brf kan det innebära krav på att man hanterar inloggningsbehörighet och nya rutiner för det inspelade materialet, som till exempel att bara en viss person i styrelsen har behörighet. 

Hur används det inspelade materialet?  

I händelse av till exempel brott eller skada. Exempelvis om någon brf-hyresgäst informerar styrelsen att de råkat ut för ett brott/skadegörelse så kan styrelsen med input om ungefärlig tidpunkt granska inspelat material och överlämna till polis i samband med en polisanmälan.

Gör så här hos din bostadsrättsförening när ni tar idén om kamerabevakning vidare, råder Mirek Johansson: 

  1. Styrelsen röstar om de vill ha kamerabevakning.   
  2. Styrelsen beslutar utifrån eventuellt röstning man haft med hyresgästerna/boende.
  3. Ta tillsammans med styrelsen fram en projektuppstart där man kommer fram till när installationen ska påbörjas och avslutas.
  4. Styrelsen ska se till så att information om tidsplanen går ut till de boende angående installationen.
  5. Starta därefter kabeldragning, sätt upp kameror och koppla ihop. Driftsätt anläggningen, Utbilda behörig/behöriga från styrelsen i anläggningen för att kunna hantera själva.
  6. Sätt upp skyltar vid alla portingångar med innebörden att i denna fastighet kan jag bli kameraövervakad. Nödvändig information är att ha med uppgift om var man kan vända sig angående kameraövervakningen. Exempel vem står för övervakningen och vem man kan vända sig till ifall man har frågor.
  7. Låt inte skylten tala om exakt var kameran sitter utan att informera om att innanför ett visst område kan man bli övervakad.

Artikeln är en del av vårt tema om Borätt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063