Derome: ”Mängden avfall ska reduceras”
På Trä och Teknik i Göteborg mötte vi Deromes hållbarhetschef samt forsknings- och utvecklingschef, Anders Carlsson, som berättar om hållbarhetsstrategin och kommande projekt för att bli klimatneutrala.
Några av huvudområdena för att nå mål är att få ner energi, både genom att minska energianvändningen men också genom att välja rätt energislag. Ett annat moment, kopplat till transporter, är att råda bot på halvfulla bilar och i stället öka fyllnadsgraden.
– Vi har inte haft något syfte att vara en stor speditör, men koncernen har också ökat i storlek och anläggningarna. För att ha rådighet över det har vi en stor del av transporterna själva. Vi är både frivilligt och ofrivilligt stora av bara farten i de här frågorna, säger Anders Carlsson , hållbarhetschef och forsknings- och utvecklingschef på Derome.
Just nu utgörs omkring 80 procent av koncernens fordonsflotta av lastbilar och truckar som drivs på fossilfritt drivmedel.
På Elmia Lastbil tidigare i augusti visades Deromes Iveco Daily transportbil.Foto: Sophie Eriksson
– Vi elektrifiering alltmer, framför allt i truckflottan. Transportsektorn dras mycket med halvfulla lastbilar. Det finns skrämmande siffror över hur dålig fyllnadsgraden är vad man kör, det är också en av våra största utmaningar, säger Anders Carlsson och fortsätter:
– Även om vi går över på el och fossilfritt drivmedel, så handlar det om att optimera transporterna så att vi kör färre och mer fulla lastbilar. Det är klart att vi har en stor flotta som hela tiden ligger och rullar, vilket gör att alla lastbilar inte blir fyllda när det är lite akut läge.
Cirkuläret en viktig fråga
Med allt från byggvaruhandel, sågverk och husfabriker genereras avfall från produkterna och tillverkningarna. Genom leverantörerna specialbeställs volymer för att vara ska optimeras och minska minskas. Det spel som blir över menar Anders Carlsson att leverantörerna tar hand om och använder på nytt.
– Mängden avfall ska reduceras, men mängden återbruk ska öka så att vi får renare fraktioner över det som är spill, för att vi ska kunna sälja det eller förädla det vidare. Men vi jobbar stenhårt med att det inte ska bli spel, det är detta man vill komma, fortsätter Anders Carlsson .
I ett projekt tillsammans med Rise testar de användningen av trä som ersättning för traditionella och mer klimatpåverkande material. Derome pekar på att en husgrund i trä kan halvera koldioxidavtrycket. I testet har en husgrund baserad på trä och skumglas – en konstruktion som enligt Deromes egna beräkningar har cirka 50 procent lägre koldioxidavtryck än en traditionell betonggrund.
– Utöver att jobba industriellt och använda material på ett klokt sätt, titta på material kring traditionella och konventionella material, dagens exempel på biobaserad isolering och vårt projekt med träd i grund i trä.
Vart befinner sig ni är och branschen om 5–10 år?
– Det pågår ett väldigt bra arbete bland alla materialleverantörer, och de kommer att komma material med ett lägre klimatavtryck. Allt material som vi har i dag behövs på ett eller annat sätt i framtidens byggande, men jag tror att man måste använda det med lite varsamhet. I framtiden tror jag att vi kommer att se mycket mer biobaserade produkter, säger Anders Carlsson och fortsätter:
– Det vi på Derome kommer att jobba mer med är bostadsutvecklingen och den sociala hållbarheten med delningstjänster, samverkan, trygghet och den biologiska mångfalden.