Stålgrossisten: Paniken på stålmarknaden har lagt sig
Stålpriserna har fallit sedan sommaren. Enligt Anders Voldsgaard Clausen, som är försäljningsdirektör för ståldivisionen på danska Lemvigh-Müller, ska fröet till det nuvarande prisfallet på stålmarknaden hittas i tiden efter Rysslands invasion av Ukraina.
– Det orsakade en nästan omedelbar reaktion från marknaden, där alla blev osäkra. Ingen visste om de faktiskt kunde få de varor de behövde. Stålverken lade nästan ner och om vi ens kunde få köpa stål så var det något som vi gav ett bud och hade tre timmar på oss att reagera. Det gjorde att folk köpte i stora mängder, förklarar Anders Voldsgaard Clausen.
Ingen visste om de faktiskt kunde få de varor de behövde. Stålverken lade nästan ner, och om vi ens fick köpa stål så var det något som vi fick ett bud och hade tre timmar på oss att reagera, Anders Voldsgaard Clausen, försäljningsdirektör för ståldivisionen på Lemvigh-Müller
Fallande efterfrågan inom fordonsindustrin
Mot sommaren blev dock försörjningstryggheten mer normal och därför började både grossister och kunder minska på de stora lager som de byggt upp. Det är en situation som fortfarande sätter sin prägel på marknaden här under senhösten med priser betydligt lägre än i somras.
– Det finns inget enkelt svar på varför det är så; det är en kombination av många faktorer. Det är fortfarande det här med att folk köper i stora mängder, men också för att efterfrågan är dämpad. Det finns på många håll, men vi håller särskilt ett öga på fordonsmarknaden i Tyskland, eftersom det är väldigt talande, både vilken väg stålpriserna går i allmänhet, eftersom de står för den största efterfrågan i Europa, men också för att vi har många underleverantörer, som på ett eller annat sätt levererar vidare till fordonsindustrin i Tyskland. Så det är en lagom bra temperaturmätare på hur det går, säger han.
– Blir det fallande efterfrågan så börjar verken sänka priserna, säger försäljningsdirektören.
Höga energikostnader
Han understryker dock att stålpriset fortfarande är högt jämfört med situationen före coronakrisen och idag är det nya faktorer, framför allt i form av höga energikostnader, som bidrar till att hålla priserna uppe. Det är dock svårt att driva igenom prisökningar från anläggningarna så länge det finns överkapacitet på marknaden
Frågan är då vad 2023 kommer att ge.
– Vi kan se en nedåtgående trend i utvalda kunder och segment, men samtidigt finns det många bakomliggande faktorer som fint stödjer marknaden för andra kunder. Vi ser inga tecken på en större nedgång i de prognoser vi gör och där förväntar vi oss förbättringar inom fordonsindustrin från och med första kvartalet av det nya året, men vad 2023 kommer att ge kan ingen förutse, så vi får vänta och se, avslutar Anders Voldsgaard Clausen.