Peab testar ny metod för säkrare trafikmiljö
Vägarbetare är alltid utsatta för risk när de arbetar längs trafikerade vägar. Utplaceringen av trafikanordningar görs manuellt och är ett av de farligaste momenten. I syfte att öka säkerheten har Peab Asfalt nu deltagit i ett test med automatiserad utplacering av koner längs E6 i halländska Frillesås.
– Nio av tio vägarbetare känner oro på jobbet, enligt en underökning av SEKO. Så ska det inte behöva vara och därför är det viktigt att branschen utforskar alla möjligheter att skapa en tryggare arbetsmiljö, säger Anncatrin Elversson, trafikingenjör på Peab Asfalt.
Testet avser dels att prova hur utrustningen fungerar i skarpt läge, dels att testa om trafikanternas beteende förändras när traditionella vägledande vägmärken ersätts med den typ av högreflekterande trafikkoner som används i andra länder.
Maskinell utplacering av trafikanordningar tar bort arbetsmiljöproblem som tunga lyft och onödig exponering på vägbanan. Den automatiserade utplaceringen sker genom att man utrustar en vanlig B-kortslastbil med en mekanisk arm som ställer ner konerna på vägbanan enligt ett förprogrammerbart intervall. Samma princip, fast omvänt, används sedan när man skyltar av vägarbetsplatsen.
– På detta sätt hoppas vi att branschen kan öka säkerheten för både medarbetarna och trafikanterna genom att skyltningsarbetena går lite snabbare att utföra. Det är alltid under själva uppsättnings- och nedtagningsarbetena som riskerna är som störst, säger Anncatrin Elversson som även är Peabs representant i SBSV (Sveriges Branschförening för Säkrare Vägarbetsplatser).
Trafikverket är en stor beställare av vägarbeten och håller på att omarbeta säkerhetsregelverket inom området för Arbete på Väg.
– Därför är det viktigt att branschen ges möjlighet att testa nya lösningar som kan bidra till en säkrare trafikmiljö. Automatiserad konutsättning är ett av flera exempel på ny teknik som behöver implementeras i det nya regelverket, säger Thomas Wuopio, ordförande i SBSV och VD på Wopio AB.
Peab Asfalt har en bra dialog med Trafikverket.
– Försöket med den automatiserade utplaceringen av koner kommer nu att utvärderas och kan förhoppningsvis bli standard. Detta är ett bra exempel på samverkan där vi som beställare och utförare är starkare tillsammans, avslutar Anncatrin Elversson.