Solcellssatsning för Assemblin
Utvecklingen av solcellslösningar har gått snabbt vilket inneburit att kostnaden för en solcellsinstallation har minskat drastiskt under de senaste åren. Detta i kombination med dagens höga energipriser har inneburit en kraftigt ökad efterfrågan på solcellslösningar.
– De höga energipriserna har gjort att kalkylen för en investering i solceller har förändrats radikalt. Idag är avskrivningstiden mycket kortare och generellt sett kan man räkna hem en solcellsinstallation på 4 – 8 år. Beräkningar visar också att solceller kan minska behovet av köpt el med 25 – 35 procent, vilket förstås är lockande för fastighetsägare. Vår bedömning är att solcellsinstallationer är en starkt växande trend som kommer att hålla i sig, säger Fredrik Allthin, vd och chef för affärsområde Assemblin El.
För att möta den efterfrågan har Assemblin under en tid arbetat fram ett koncept för att effektivt kunna hantera och möta förfrågningar från olika aktörer – både privatkunder och på företagssidan. Solcellssatsningen kommer att marknadsföras som Assemblin Solar.
– Assemblin har ambitionen, nätverket och strukturen som krävs för en solcellssatsning. För att kunna hantera privatkundsmarknaden på ett effektivt sätt krävs dock en anpassad plattform och organisation, vilket vi har jobbat fram under hösten. I utvecklingsarbetet deltar våra kollegor i vårt dotterbolag Electrotec Energy, ett väl etablerat solcellsbolag verksamt i Varberg. Vi kommer att lansera Assemblin Solar under våren med start i västra Sverige och satsar på att skala upp vår satsning snabbt därefter”, säger Fredrik Allthin.