23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

E-handel växer

E-handeln går från klarhet till klarhet i Sverige. Medan traditionell handel stagnerat har e-handeln växt stadigt för varje år.

2018 rapporterades en tillväxt på 18% och det uppskattas att handeln kommer dubblas inom fem år. Denna utveckling kan härledas till en rad faktorer. Viktigt är att svenska konsumenter nu har vant sig vid att handla en allt större mängd olika typer av varor på nätet. Kundernas beteende har också börjat kartläggas allt noggrannare och för att lyckas vinna kunder bland den allt större mängd svenskar som föredrar att leta efter varor på nätet framför i traditionella butiker gäller det att man som e-handlare har koll på sina kunder.

Några av de branscher som gått framåt mest på nätet det senaste året är:

Dagligvaruhandeln
Att handla mat på nätet var något som skulle bli nästa stora grej i Sverige i många år. Men 2018 ser ut att ha blivit året då det verkligen har lossnat för dagligvaruhandeln online. Med tillväxtsiffror på hela 30% så har detta verkligen blivit året då svenskarna börjat handla mat på nätet i stor skala. Konceptet med att köpa hela färdiga matkassar finns fortfarande kvar men det ser ut som att den stora tillväxten snarare går att härleda till att svenskar i allt större grad börjat handla även förbrukningsvaror som juice, yoghurt eller toalettpapper online. Att få varorna levererade hem spar mycket tid för hushåll med stressig livsstil.

Sport- och fritidsartiklar
Att ”fönstershoppa” online är en populär aktivitet både på fritiden och under arbetstid. En bransch som har sett en stadigt ökande mängd besökare under 2018 är e-handlare inom sport och fritid som ökade med hela 27%. Träning och fitness är mer inne än någonsin och många svenskar föredrar idag att handla sin träningsutrustning online där man ofta har ett större sortiment och bättre priser än i vanliga sportaffärer.

Möbler och inredning
Att handla även stora möbler och heminredningsdetaljer har under 2018 blivit betydligt vanligare och möbelhandeln online ökade med 25%. Oavsett om man handlar enstaka badrumsmöbler eller en hel ny köksinredning, så erbjuder e-handelns nya avancerade lösningar inom teknik och logistik konsumenterna helt nya möjligheter att själva välja dimensioner, tillbehör och färg på sina möbler som sedan ofta kan tillverkas och levereras helt efter beställning. Dessa lösningar var inte möjliga för endast några år sedan och de har bidragit till möbelhandeln starka tillväxt online.

Men även andra delar av e-handeln har gått framåt även om branscher som länge varit stora såsom mode och böcker haft en något blygsammare tillväxt. Ska man blicka framåt ser framtiden ljus ut och e-handeln kommer att ta upp en allt större andel inom den totala handeln i Sverige. Men svenskarna blickar även utomlands och det börjar redan viskas om att den amerikanska e-handelsjätten Amazon snart kommer göra sitt intåg i landet.

Sänd till en kollega

0.047